En del af Odsherred Kommune
Kernekvalifikationer for alt VASAC's personale

Personalet er det bærende element i vores arbejde med at etablere en kultur, hvor alles kvalifikationer kommer i spil på en måde, så det giver borgerne nye kompetencer og dermed centret de bedste vilkår for at løse opgaven for borgeren.

Alle ansatte i Vasac er bekendt med de forventninger, der er for at udføre deres arbejde optimalt.

Selvstyrende:

  • Gennemfører nye ideer til bedre udførelse af jobbet
  • Bruger tilgængelige ressourcer
  • Identificerer egne uddannelsesmål og fortsætter med at uddanne sig
  • Evner at motivere sig selv
  • Beder om hjælp, når der er behov for det
  • Prioriterer opgaver i passende rækkefølge
  • Er selv ansvarlig for at overholde tidsplaner og for at følge op på aftaler og forpligtelser

Beslutningstager, bruger god dømmekraft for at vælge rette metode/handlemåde:

  • Samler og analyserer relevant information
  • Udvikler kreative løsninger
  • Vejer kort- og langtidseffekt af afgørelser og beslutninger
  • Søger assistance og deltagelse af andre,  når det er nødvendigt eller passende
  • Overvejer flere løsninger
  • Forstår og anerkender, hvem afgørelser påvirker og har betydning for
  • Lærer af konsekvenserne af tidligere beslutninger

Teamdeltager, bruger fælles kræfter for at opnå fælles mål:

  • Medvirker og bidrager til og deltager i teamdiskussioner og problemløsningsmøder
  • Viser respekt for alle teamdeltagere
  • Opfylder forpligtelser
  • Deler faglig viden

Kommunikerer/meddeler, udtaler/former og modtager ideer, tanker og information på en respektfuld og effektiv måde:

  • Søger at udveksle information og lytter og observerer interesseret
  • Holder folk informeret med relevant information
  • Taler og skriver klart og konsekvent med en viden og forståelse for tilhørere og læsere
  • Giver direkte og konstruktiv feedback
  • Er åben for feedback

Personlig kunnen og service forståelse/orientering og samarbejder med andre på en måde, der udveksler forståelse og respekt:

  • Håndterer konflikter effektivt og fremmer vinder/vinder-løsninger
  • Udtrykker tanker og ideer ærligt og forholde sig åben til andres ideer
  • Forsøger at forstå og afgrænse behov for interne og eksterne borger
  • Præsenter et positivt og professionelt image
  • Udvikler og opretholder positive relationer, der er gensidigt givende eller begunstigende
  • Værdsætter andres indsats og bidrag
  • Accepterer hinandens personlige og faglige forskelligheder
  • Arbejder effektivt med andre uanset status og position eller stilling